"Azyl" pro bezdomovce je drahý aneb v tramvajích topíme o sto šest

17. 01. 2013 13:39:44
Nejspíš se již mnoho z vás už někdy pozastavilo na tím, proč vládnou v zimě v tramvajích tropická vedra... Lezeme do tramvaje, zmrzlí až na kost a už na prvním schodu (pokud se nejedná o nízkopodlažní tramvaj) nás zasáhne vlna horkého vzduchu vycházejícího z xx let starého topení. Jakémukoliv náznaku na spolucestující u okénka, který by je měl donutit k otevření okna, se nedostává nejmenší odezvy a vy jste tak odkázáni na "přežití" těch několika zastávek, které jsou vám určeny...

Výraz „přežití“ získává na své výstižnosti, když všeobecné slovo tramvaje specifikuji na tramvaj č. 9. Kdo nezná, budiž mu dopřáno, kdo zná, ví, že cesta tramvají vedoucí přes hlavní nádraží je obohacena nejen ultrateplým vzduchem, ale navíc okořeněna výpary spolucestujících bez domova, říkejme jim technicky „B“. Na „smeťáku“ byste jen těžko hledali širší škálu rozličných pachů a přesto tuto tramvaj, pokud opravdu musíte, tak musíte využít a ještě za to platit... Éra nových zážitků se nevyhýbá ani tramvajím!! :D

Počet „B“ zde vzrůstá přímo úměrně s klesající rtutí na teploměru. Ne, že by se potřebovali snad někam strategicky přesunout (tedy až na výjimky). Prostě se vozí sem a tam, občas pospí, koukají, co se kde děje a hlavně - ohřejí se. Nárůst koncentrace je tedy logicky i s postupující denní dobou. Večer, když mrzne? Pokud nastoupíte do tramvaje, kde nejsou, buď jste netrefili 9, nebo máte štěstí a sraz mají ve druhém vagónu... :-)

Na jejich spolucestování jsem si vlastně již zvykla, ale přímý střet a dokonce dvakrát za den... to už je i na mě moc a nemůžu se o tento zážitek nepodělit! :D

CESTA TAM:

Doběhnu na poslední chvíli do tramvaje (standard), i přes zavírající dveře se tam ještě nějakým způsobem dostanu, posunu se kousek od dveří a ještě dříve, než mě stačí ochromit „vůně bezdomova“ zvedá se cca padesátiletý muž, aby mě mohl nabídnout místo k sezení. Bylo by to příjemné, tedy až na to, že zas tak stará si vlastně nepřipadám, kdyby to ale nebyl zástupce skupiny „B“! Toho jsem v tu chvíli podrobila takovému rozboru, že jsem byla ráda, když se poblíž (jakoby zázrakem) objevila „opravdu starší“ paní, které jsem místo ponechala. Pánovi jsem uštědřila ze zdvořilosti malý úsměv, s tím, že jsem se spíše radovala z toho, že moje světlé kalhoty zůstanou i nadále světlé. Na další zastávce jsem se v návalu lidí ještě takticky od místa činu posunula a těšila se až vystoupím.

CESTA ZPĚT:

Opět ta samá trasa, opět tramvaj č. 9 a opět, tentokrát o něco více, pasažérů „B“. Lidí bylo tentokrát méně, o to koncentrace „B“ byla mnohem hustší. Byl večer a byla jsem ráda, že jedu domů, když na mě zezadu někdo: „To se v tramvajích nebojíte takhle sama, slečno?“

Do té doby mě nikdy nenapadlo, že bych se i zde měla bát, ale v tu chvíli jsem se snad i bát začala. :-) Otočím se a tam jeden ze zástupců „B“, který, nevím proč, se mnou chtěl rozvíjet debatu. 3 zastávky přede mnou, vlastně proč ne, když jsem v dostatečné vzdálenosti.... Ostatní lidé, jako by mi záviděli, (i když vím, že ne), ale všichni bedlivě sledovali náš rozhovor, tedy spíš pánův monolog s mým přitakáním. Nicméně, nikdo toho nejspíš nelitoval... pán se rozpovídal o sobě a o sobě rovných a jak to mají v zimě těžké a že je nedostatek ubytoven a že do některých pouštějí až když teplota klesne pod -10, a a a ... Při mém vystupování mi nezapomněl popřát pěkný večer a ať si říká, kdo chce, co chce, po cestě domů jsem na pána nemohla zapomenout! :D Přemýšlela jsem nad tím, co říkal, a v zápětí mě napadaly otázky, jak se asi do situace dostal a došla jsem k závěru, že možná i mezi „B“ jsou dobří lidé, nebo jak to nazvat... :-)

Každopádně, "zdvořilost" mnohým rozhodně nechybí, to se mi dnes potvrdilo, ale ruku na srdce, kdo ji v takovémto případě ocení?! :D

Jak se stavíte k bezdomovcům vy? Představujete si vždy to nejhorší, nebo je tu i někdo, kdo se pozastaví nad jejich osudy? Já se zařadit asi nedokážu... po včerejšku asi momentálně 50:50! ;)

Autor: Lenka Volfová | čtvrtek 17.1.2013 13:39 | karma článku: 14.13 | přečteno: 3015x

Další články blogera

Lenka Volfová

Ultramaratonkyně? Ne, obyčejná máma.

Něco na tom bude, že některé mámy, které se po porodu vrátily na závodiště, jsou často ještě mnohem úspěšnější než před tím. Ono tolika fázový komplexní trénink fakt asi nejlépe vymyslí právě život sám.

18.9.2022 v 7:03 | Karma článku: 15.03 | Přečteno: 479 | Diskuse

Lenka Volfová

Trampoty s kočárem - Zvonek

Kočárky se dnes sami houpou, složíte je jednou rukou a díky všem možným přídavným zařízením vás nezaskočí žádný přírodní živel. Zdánlivě to vypadá, jako by už žádný zlepšovák vymyslet nešlo, ale... zdání klame.

17.7.2022 v 7:18 | Karma článku: 13.50 | Přečteno: 560 | Diskuse

Lenka Volfová

Trampoty s kočárem - Pláštěnka

Člověk nemusí být zrovna obyvatel deštných pralesů, aby nejpoužívanějším příslušenstvím na kočárek byla pláštěnka.

27.6.2022 v 6:24 | Karma článku: 13.15 | Přečteno: 509 | Diskuse

Lenka Volfová

Trampoty s kočárem - Přechod pro chodce

Nepůjdu zrovna příkladem, když napíšu, že krom dopravního hřiště na základní škole a autoškoly, je to vlastně až teď, s kočárkem, kdy jsem začala vnímat přechody pro chodce.

12.6.2022 v 7:01 | Karma článku: 14.71 | Přečteno: 641 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 26.01 | Přečteno: 448 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 48 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.40 | Přečteno: 298 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.77 | Přečteno: 518 | Diskuse
Počet článků 72 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 723

Ráda bych se nějak vystihla, ale jsem zastánce hesla, že člověk není slovo, a proto je těžké ho jimi popsat. Takže kdo mě nepozná osobně, stejně neví. :)

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...